Saturday, February 14, 2015

Jangan Memaksa Andai Orang Tak Sudi...

Assalammualaikum...

Kali ini saya ingin menulis mengenai mereka yang suka memaksa walaupun orang tidak sudi...Tapi cerita ini bukan mengenai kisah cinta ya kawan-kawan tetapi mengenai kawan yang tidak faham bahasa walaupun bahasa yang digunakan merupakan bahasa paling "simple"...

Kisah yang saya nak ceritakan adalah apa yang sering berlaku apabila kawan kita menceburi sesuatu perniagaan berbentuk "Multi Level Marketing" (MLM)...Rasanya MLM bukanlah sesuatu yang asing di kalangan kita malah mungkin ramai antara kita yang menyertainya...Jadi saya tak akan menerangkan apa itu MLM dengan lebih lanjut kerana kita di Malaysia sudah terlalu biasa dengan perniagaan berbentuk MLM...

Saya sejujurnya tiada masalah jika sesiapa sahaja berminat menyertai MLM kerana itu merupakan hak masing-masing...Namun mesti ramai yang mengalami masalah yang sama yang saya hadapi iaitu kawan mengajak kita menyertai perniagaan tersebut untuk menjadi "downline" mereka dan ada kalanya sehingga ke tahap memaksa walaupun kita sudah menolak dengan cara yang baik...Sudah pasti ketika itu kita merasa menyampah kerana kita langsung tidak berminat akan perniagaan tersebut...

Bagi saya, cukuplah sekali kita mengajak rakan untuk menyertai kita...Jika kawan tersebut tidak menunjukkan reaksi yang positif, berhentilah...Tidak perlu diajak berulang kali dan dipaksa jika orang sudah tak sudi...

Ini kerana ada kawan yang tidak sampai hati untuk menolak terus demi menjaga hati kita, jadi seeloknya fahamilah reaksi mereka agar tidak membuatkan mereka jadi menyampah dan sakit hati...Itu sahaja lah pesanan penaja kali ini, insya Allah nanti kita jumpa lagi...

Wassalam...

-Amiruddin Sapiee-

No comments:

Post a Comment