Tuesday, March 29, 2016

Kerano Duit Badan Binaso...

Assalammualaikum...

Lamak ado jak dah aku sik "update" blog tuk...Kali tuk aku akan nulis di blog tuk make bahaso ibunda ku mpun jak...Ncobo beh...Mano-mano yang sik paham apo yang aku tulis tuk bolehlah pake "google translate" untuk molah penterjemahan...hahaha...

Kinek tuk heboh jak mengenai duak keluargo yang bertumbok garo-garo hantaran limak belas ribu yo...Aku sikdolah nak masok campur hai tuk pun sebab bagi aku kesah sebenar hanya bakal pengantin mpuan dan laki yang sik jadi yo ajak tauk...Tapi yang aku nak tulis ialah mengenai wang hantaran tinggi yang seolah-olah dah menjadi "trend" kinek tuk...Maok majlis yang hebat-hebat kato ey tapi akhirnyo dirik empun yang sengsaro nanggong utang pinjaman yang telah dipolah untuk menyukupkan hantaran...

Perkahwinan sebenarnye amat mudah...Perkahwinan menurut Islam sik nyusah hamba Allah pun sebenarnye...Tapi manusio yang salu nak nyusah dirik empun...Mun bagi aku nikah dan molah majlis ekot kemampuan jak dah cukup...Sik perlu nak molah hebat-hebat mun sik ado bajet...Mun ado bajet yo lain citolah nak...Apo yang penting ialah yang wajib...Jangan kerano wang hantaran yang dimintak terlalu tinggi, ado yang dah nak nikah alu sik jadi nikah...Ado yang dah bertunang alu putus dan macam-macam agik...

Mak bapak terutama mak bapak mpuan pun janganlah mintak hantaran yang terlalu tinggi sampe membebankan pihak laki...Terimalah seadonye brapo yang pihak laki berik...Mun banyak, polah majlis besar...Mun ikit, polah kecik ajak...Janganlah sampe nantu berutang besar panjang semato-mato nak memenuhi permintaan yo...Malah yang lebih bahayo mun minjam ngan along...Dah nikah kan anak nantu kito empun juak yang sengsaro...

Janganlah sampe orang madah mak bapak njuai anak dengan ngengkah atau mintak wang hantaran yang terlampau tinggi...Mintaklah berpatutan dan bersesuaian dengan kemampuan pihak laki...Yang penting ialah kehidupan anak selepas berkahwin yo agar anak dapat hidup seleso dan bukan berutang sampe sepanjang hayat demi untuk memastikan majlis nikah tek paling "grand" di abad tuk...

Diharapkan janganlah kerano wang hantaran ado agik kes bertumbok macam tuk...Bernikah merupakan ikatan yang amat suci...Janganlah dihancurkan hanya kerana wang ringgit walaupun kito tauk jodoh yo di tangan Allah...Tapi sekurang-kurangnye kito perlu usaha yang terbaik untuk memastikan perkaro macam tuk sik jadi agik di maso yang akan datang...

Sekian ajak aku ngepak kali tuk...Segalo yang bait datang daripada Allah dan segalo yang kurang dan jaik adolah datang dari kelemahan aku mpun...Wassalam...

2 comments:

  1. ya rabi.rinduk baca entry tok.penuh jak bahasa kita. dah bertumbuk gia malu semalaysia....

    ReplyDelete
  2. yolah...nak namo penangan duit, bertumbuk pun sanggup walaupun dah nak nikah...

    ReplyDelete